Hoppa till innehåll

Pressmeddelande: Parlamentet bör godkänna EU:s långtidsbudget

Den långtidsbudget för EU som 27 regeringschefer efter tuffa förhandlingar enats om är i huvudsak en bra budget som jag förutsätter att Europaparlamentet till slut godkänner. Även om den inte är exakt så som om vi gjort den själva så kan man glädjas åt att den  innehåller kraftigt ökade satsningar på forskning och välmotiverade neddragningar av jordbrukssubventionerna inom ramen för en stram budget med en rimlig medlemsavgift för Sverige, säger Gunnar Hökmark, som är vice ordförande i Europaparlamentets största partigrupp, EPP-gruppen i en kommentar sedan Europaparlamentets majoritet avvisat den budget rådet förhandlat fram.

— De fortsatta diskussioner parlamentet önskar är naturligtvis välkomna och blir viktiga om de handlar om att ytterligare stärka forskningen för framtiden och att minska på subventioner till jordbruk och för att hålla gårdagens industrier under armarna.

— Ambitionerna att ge EU beskattningsrätt eller på annat sätt ta ifrån medlemsstaterna den yttersta makten över deras bidrag till budgeten är inte acceptabla.

— Det kan heller inte bli fråga om att omförhandla själva budgeten halvvägs in i långtidsplanen. Själva idén med en långtidsbudget är ju att de övergripande förutsättningarna för stora projekt skall vara långsiktiga och förutsägbara.

Etiketter: